Prezentare Portal

portal-cover.jpgPortal este un joc puzzle single player dezvoltat de Valve Corporation. Jocul a fost lansat într-un pachet numit The Orange Box pentru Microsoft Windows şi Xbox 360 pe 09 octombrie 2007, şi pentru PlayStation 3 pe 11 decembrie 2007. Versiunea de Windows a jocului este disponibil separat pentru download  prin Steam, o versiune Mac OS X a fost lansată ca parte a platformei Steam pe 12 mai 2010.

Jocul constă în principal dintr-o serie de puzzle-uri care trebuie să fie rezolvate prin teleportarea jucătorului şi obiectelor simple, folosind Aperture Science Handheld Device Portal (ASHPD, numit de asemenea "arma portal"), o unitate care poate crea portaluri inter-spaţiale între suprafeţe plate. Jucătorul este ghidat de o inteligenţă artificială numită GLaDOS, pentru a termina fiecare puzzle în Aperture Science Computer-Aided Enrichment Center folosind arma portal, cu promisiunea de a primi tort atunci când toate puzzle-urile sunt finalizate. Portalul a fost declarat ca unul dintre jocurile cele mai originale din 2007. Jocul a primit laude pentru gameplay-ul său unic şi povestea  întunecată plină de umor. O continuare, Portal 2, a fost anunţată pentru lansare în 9 februarie 2011. În Portal, jucătorul controlează protagonistul, Chell, dintr-o perspectivă first-person. Arma portal poate crea două capete distincte, portocaliu şi albastru, care crează o conexiune vizuală şi fizică între două locaţii diferite în spaţiul tridimensional. Chell şi toate celelalte obiecte din joc, care pot încăpea, vor trece prin intermediul portalului. Cu toate acestea, o lovitură de portal nu poate trece printr-un portal deschis, acesta va eşua pur şi simplu. În cazul în care un portal de aceeaşi culoare ca unul existent este creat, portalul anterior este distrus. Obiectele în mişcare, din sticlă, suprafeţe speciale de perete, lichide, sau zone care sunt prea mici nu vor găzdui portaluri. Chell uneori este acompaniată de cuburi folosite pentru a urca sau a activa mecanisme. Deşi Chell este echipată cu arcuri mecanizate  pentru a preveni deteriorarea de la sărituri, ea poate fi ucisă de diverse alte pericole, cum ar fi pistoale automate, bile de energie, şi lichid toxic.

portal-ingame.jpg

Test Chamber

Arma portal permite mai multe abordări posibile pentru completarea diferitelor camere de testare. Două moduri suplimentare  sunt deblocate la finalizarea jocului care provoacă jucătorul de a căuta metode alternative de rezolvare pentru fiecare cameră de testare. Hărţile Challenge sunt deblocate în apropiere de jumătatea drumului şi Camerele Advanced sunt deblocate atunci când jocul este completat. În modul Challenge, nivelurile sunt revizuite cu scopul de a completa camerele de testare, în cât mai puţin timp, cu cel mai mic număr de portaluri, sau cu cele mai puţine urme posibile. În modul avansat, anumite niveluri sunt mult mai complexe, cu un adaos de mai multe obstacole şi pericole. Ca şi în alte jocuri engine-ul Source din Half-Life 2, Portal poate fi jucat cu comentariile activate; pictograme speciale vor apărea în joc pe care jucătorul le poate activa pentru a auzi cum anumite părţi ale jocului au fost dezvoltate.

portal-gun2.jpg

Aperture Science Handheld Device Portal

Jocul are două personaje: protagonistul tăcut numit Chell, şi GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System), o inteligenţă artificială care monitorizează şi direcţionează playerul. Informaţiile de fond prezentate despre Chell sunt date doar de GLaDOS, credibilitatea acestor fapte este discutabilă. Portal are loc în Enrichment Center for Aperture Laboratories, de asemenea, cunoscut sub numele de Aperture Science, care este o societate de cercetare responsabilă pentru crearea armei portal. Informaţiile despre companie, sunt dezvăluite în timpul jocului şi prin site-uri web. Conform site-ului Aperture Science, Cave Johnson a fondat compania in 1953 pentru unicul scop de a face perdele de duş pentru armata SUA. Cu toate acestea, după ce a devenit instabil psihic după otrăvire cu mercur în 1978, Johnson a creat un plan de cercetare pe trei nivele, pentru a face organizaţia de succes. Primele două nivele au fost eşecuri comerciale şi au dus la o investigaţie a companiei de către Senatul SUA. Cu toate acestea, comisia de anchetă a auzit de succesul de la al treilea nivel, în care un om poate trece prin portaluri deschise şi a acordat Aperture Science un contract pe durată nedeterminată să-şi continue cercetările. Dezvoltarea GLaDOS a început în 1986 ca răspuns la munca similară de la Black Mesa. Aproximativ treisprezece ani mai târziu, proiectul GLaDOS a fost finalizat şi inteligenţa artificială netestată a fost activată în timpul unei sărbători, la doar câteva zile înainte de incidentul de la Black Mesa.

turret.jpg

Portal Turret

Porţiunile pe care Chell le explorează, sugerează că acestea fac parte dintr-o instalaţie de cercetare masivă. În momentul jocului centrul pare a fi pustiu, deşi majoritatea echipamentelor sale rămân operaţionale fără control uman. Deşi Aperture Science există în universul Half-Life, nu este clar când au loc aceste evenimente. La un moment dat, GLaDOS spune, "Lucrurile s-au schimbat de când ai plecat ultima dată din clădire," şi pretinde a fi singurul lucru permanent între noi şi ei, dar nu elaborează. Aperture Science Inc. este menţionat şi în timpul Half-Life 2: Episode Two, în care nava Borealis, spărgător de gheaţă, care aparţine companiei, se spune că a dispărut în circumstanţe misterioase, împreună cu echipajul şi o parte din încărcătura sa. Pe parcursul dezvoltării sale, Half-Life 2 a prezentat un set capitole pe Borealis, dar acestea au fost abandonate şi scoase înainte de lansare.

borealis.jpg

Borealis

Chell parcurge camerele de testare interacţionând doar cu GLADOS. Pe parcursul jocului, motivele GLaDOS sunt mai sinistre decât comportamentul ei, care sugerează ajutor. Deşi ea este proiectată să pară utilă şi încurajatoare, acţiunile şi discursul ei sugerează nesinceritate. Camerele de testare devin tot mai periculoase, şi GLaDOS dirijează Chell printr-un obstacol cu foc, conceput pentru androizi militari. După ce Chell completează camerele de testare finale, GLaDOS o felicită şi o dirijează pe o platformă în mişcare într-o groapă de foc. Chell scapă cu ajutorul armei portal şi îsi face drum prin zonele de întreţinere. În această secţiune, GLaDOS trimite în continuare mesaje şi devine clar că ea a ucis toată lumea din centru. În timp ce trece prin zonele de întreţinere, de birouri şi spaţii goale din spatele camerelor, apar uneori mesaje de graffiti care o trimit în direcţia cea bună. Aceste zone culise, care sunt într-o stare extrem de ruinată, sunt în contrast puternic cu camerele de testare curate.

glados.jpg

GLADOS

GLaDOS încearcă să descurajeze Chell prin ameninţări fizice şi declaraţii înşelătoare susţinând că ea merge pe un drum greşit. În cele din urmă, ajunge la o cameră mare, în care hardware-ul GLaDOS atârnă deasupra capului. O numărătoare inversă de şase minute începe pentru eliberarea neurotoxinei, Chell dislocă şi incinerează mai multe piese din GLaDOS, în timp ce GLaDOS încearcă să o descurajeze. După ce ea a distrus ultima piesă, totul este teleportat la suprafaţă. Scena finală este schimbată printr-un patch PC, care a fost pus la dispoziţie la câteva zile înainte de anunţarea Portal 2. Aici Chell este târâtă departe de scenă de către o entitate nevăzută vorbind cu o voce robotică.

portal2.jpg

Logo Portal 2

Scena finală, arată un amestec de rafturi din jurul unui tort. Rafturile conţin zeci de alte piese hardware, dintre care unele încep să pornească, înainte ca un braţ robotic să coboare şi să stingă lumânarea de pe tort. În genericul de sfârşit, GLaDOS oferă un raport de încheiere: piesa "Still Alive", având în vedere că experimentul a fost un succes imens.

stillalive.jpg

Still Alive

 

Cumpără Portal

 

Comments (0)

Cancel or